יום רביעי, 9 בפברואר 2011

מכשיר שמיעה


מאטמי אוזניים למכשיר שמיעה

ל' חלם תמיד לשרת בשירות צבאי קרבי. מאז שהיה קטן שאף להגן על המדינה, הוא היה פטריוט אמיתי ואף הכין את עצמו בתיכון מבחינת כושר לקראת הצבא. כשהתקבל ליחידה קרבית לא היה מאושר ממנו. במהלך השירות הצבאי ל' נשלח לקורס שהיה אמור להכשיר אותו להשתמש בנשק ספציפי, בעל אפקט רעש חזק מאד.

אף על פי שבמשך מספר חודשי הקורס הוא הקפיד לשים אטמי אוזניים כנדרש, החלה שמיעתו להידרדר במהלך האימונים. מבדיקה שערך אצל רופא צבאי, הוא נשלח לבדיקת רופא מומחה ומשם למכון שמיעה. ל' אובחן כסובל מירידה חריפה בשמיעה. הוא קיבל מכשיר שמיעה, אחוזי נכות ממשרד הביטחון ואף שוחרר בסופו של דבר מן הצבא.

בדיקת שמיעה ומכשיר שמיעה

הסיפור של ל' ממחיש את מה שחווים חיילים רבים במהלך השירות ביחידות הצבאיות השונות. מדובר בעיקר ביחידות שבהן מתקיימים אימונים בנשק. אימונים מסוג זה כוללים רעש רב. אף על פי הקפדה בנהלי שמירה על השמיעה, הכוללים שימוש באטמי אוזניים, ישנם מקרים בהם חלה ירידה בשמיעה אצל חלק מן החיילים. במרבית המקרים, אין צורך בשימוש של מכשירי שמיעה ולאחר השחרור מן הצבא חוזרת עם הזמן השמיעה למצבה הראשוני והטבעי.

אחד מן הדברים החשובים ביותר עבור חיילים שחשופים רוב זמן השירות שלהם לרעש הוא להיות מודעים למצב הזה. שאננות, או אי הקפדה על כללי בטיחות במהלך אימונים היא טעות. יש להקפיד לשים כפי שצריך במהלך האימונים אטמי אוזניים ואם יש צורך, להשתמש במגני אוזניים מיוחדים וטובים פי כמה מאלו הפשוטים. יש להימנע ככל הניתן במהלך השירות הצבאי מקרבה אינטנסיבית ורבה אל כלי הנשק עצמו שהוא גורם הרעש.

מודעות לנזקים שעלולים להתרחש, כוללת בדיקות בשגרה. כל חייל שנמצא בזמן השגרה בסביבה רועשת ובתפקיד שדורש ממנו להיות חשוף לרעש יכול לגשת לבדיקה אצל הרופא. ברוב המקרים, רופא יכול לשלוח את החייל לבדיקת שמיעה במכון שמיעה. שם, יוכלו לאבחן האם הוא סובל מירידה בשמיעה ואיזה סוג טיפול יש לתת לו.

במקרים של פגיעה חמורה, מכשיר שמיעה הוא הפיתרון. חיילים שנפגעו במהלך השירות הצבאי, יכולים לתבוע את משרד הביטחון שישתתף בהוצאות השוטפות, גם של קניית מכשיר שמיעה וגם של הטיפולים השגרתיים שניתנים למכשיר שמיעה.

מכשיר שמיעה באזרחות

שירות צבאי תוך חשיפה ממושכת לרעש, הוא דבר שמאפיין שירות של הרבה חיילים. יחד עם זאת, גם לאחר השחרור, באזרחות, עשויים חיילים משוחררים לעסוק במקצועות שיגרמו להם להיות חשופים לרעש רב.

עבודה במפעלים עם מכונות כבדות וכו', דורשת גם היא הקפדה על נהלי בטיחות ועל בדיקות שמיעה תקופתיות. הכול בתקווה לא להגיע בסופו של דבר למצב של תלות וצורך במכשיר שמיעה.

אין תגובות: