יום שני, 31 בינואר 2011

מכשירי שמיעה וטכנולוגיה


בעיות שמיעה הן דבר נפוץ בקרב אוכלוסיות שונות ועשויות לנבוע מגורמים רבים. הטיפול בבעיות שמיעה מתאפשר בדרכים שונות, כשהנפוצה ביותר היא שימוש במכשירי שמיעה.

מכשירי שמיעה מאפשרים למשתמש בהם, לכוון את עוצמת השמיעה ועל ידי כך לשמוע בצורה טובה הרבה יותר, כאילו לא סבל מליקוי שמיעה כלל. ככל שחולף הזמן, כך משתכללות הטכנולוגיות של המכשירים והם הופכים יעילים וטובים יותר לשימוש.

מכשירי שמיעה לאוכלוסיות שונות

מכשירי שמיעה מסייעים לתינוקות, ילדים, בני נוער, מבוגרים וזקנים לשמוע טוב יותר. טווח הגילאים אינו משנה את אופי השימוש במכשירי שמיעה. יחד עם זאת, מטבע הדברים בעיות השמיעה נובעות מסיבות שונות בין אוכלוסיה אחת לאחרת. בנוסף, סוגי המכשירים מותאמים אנטומית למי שמשתמש במכשירים.

מעבר מליקוי שמיעה חלקי או כמעט מלא מלידה, בעיות שמיעה נובעות מחשיפה ממושכת לרעש רב. אצל צעירים זה עשוי לקרות בעיקר בקרב אלו שמבלים ללא הרף במסיבות שבהן עוצמת הרעש היא גבוהה. גם אלו ששומעים מוזיקה ללא הפסקה באוזניות חשופים לפגיעה עתידית בשמיעה. אצל חיילים יכולה להיווצר בעיית שמיעה, בעיקר בקרב אלו שנמצאים זמן ממושך ליד מקורות של אימוני ירי בתחמושת שונה.

ישנם מקרים, בהם מניעה ומנוחה מחשיפה לרעש, תחזיר לסובל מן הבעיה, את השמיעה לתפקוד רגיל.

במקרים קיצוניים הנזק עשוי להפוך לבלתי הפיך, כלומר יהיה צורך בשימוש במכשירי שמיעה לכל החיים. בנוסף, ההידרדרות בשמיעה יכולה להיות מואצת יותר ככל שמתבגרים. אצל אנשים מבוגרים וזקנים הירידה בשמיעה חלה לרוב בשל תהליך ההזדקנות. באופן טבעי, ככל שמופיעות יותר בעיות בריאותיות לעת זקנה, כך גם אצל רבים חלה ירידה בשמיעה. מסיבה זו, אחוז גדול מן האוכלוסייה המבוגרת סובל מבעיות שמיעה ולא תמיד מודע לכך ששימוש במכשירי שמיעה יסייע לו לתפקד בצורה תקינה יותר.

לא תמיד יש צורך במכשירים במידה וישנה ירידה בשמיעה. במקרים שונים יכול הרופא להמליץ על מנוחה והימנעות ממוקד הדבר שגורם לנזק. אם למשל, מדובר בחייל שהוא מדריך בקורס צלפים ויש לו ירידה בשמיעה, יכול הרופא הצבאי להורות לו על מנוחה. כמו כן, ישנם מקרים בהם כתוצאה מן הנזק בשמיעה, הרופא יכול להמליץ על העברת החייל מן היחידה, או מן התפקיד עצמו.

בדיקת תקינות למכשירי שמיעה

שימוש במכשירי שמיעה נעשה רק לאחר שאובחן ליקוי שמיעה במובהק וכמובן נמדדה עוצמת הירידה בשמיעה. או אז יכול הרופא שביצע את הבדיקה, לבצע התאמה של סוג המכשיר לאופי הבעיה. מידי תקופה יש לבצע בדיקת תקינות למכשירי השמיעה.

החלפת המכשיר יכולה להתקיים גם כן מזמן לזמן. מכשירים, כמו כל מכשיר טכנולוגי מתבלים ויכולים להתקלקל.

אין תגובות: