יום ראשון, 16 בינואר 2011

בדיקת שמיעה לתינוקות


אחת מן הבדיקות הראשונות שכדאי לבצע לתינוקות היא בדיקת שמיעה. מכיוון שקשה מאד לדעת או להבין אם התינוק שומע (אין לו יכולות דיבור) בדיקת שמיעה היא דבר חיוני מעין כמותו. בזיהוי מוקדם של בעיות שמיעה אצל תינוקות ניתן לקבוע את סף החירשות. במידה וליקוי השמיעה הוא חלקי, ניתן לאפשר פתרונות טכנולוגיים בדמות מכשירי שמיעה מותאמים אישית, שיסייעו לתינוק בשמיעה תקינה ככל האפשר. שמיעה היא דבר חשוב ביותר להתפתחותו התקינה של הרך הנולד והשתלבותו בחברה בצורה נורמטיבית.

בדיקת שמיעה ואבחונים מקדימים

בדיקת שמיעה ניתן לבצע אצל תינוקות מיד לאחר הלידה. התגובות לגירויים חיצוניים שונים יאפשרו לאבחן האם התינוק שומע בצורה תקינה או לא.
חשיבות בדיקת השמיעה היא גבוהה משום שתינוק שאינו שומע, עתיד לסבול מקשיי שפה ודיבור, מה שמוביל לקשיים בהתאקלמות חברתית.

הדבר עשוי ליצור מצוקות ובעיות נפשיות לכשיתבגר. כאשר מזהים את הליקוי מוקדם מראש, ניתן למנוע חלק מן הנזק הצפוי. כמו כן, ניתן לבצע שיקום לאורך תקופה מסוימת אצל תינוקות, שעשוי לפתור אצלם את בעיית השמיעה באופן מוחלט.
החשיבות לאיתור בעיית השמיעה אצל הרך הנולד היא גבוהה.

איתור מוקדם יותר, יאפשר טיפול מהיר שיהיה יעיל יותר. כמו כן, ישנם תינוקות שנמצאים מראש בקבוצות סיכון של בעיות שמיעה. אותם תינוקות הם בדרך כלל וולדים למשפחות שבהן יש היסטוריה תורשתית של תופעת חירשות במשפחה. כמו כן, אם האם במהלך ההיריון הייתה חשופה למחלת האדמת לדוג', יש בכך סיכון לשמיעת התינוק. אם התינוק עצמו, לאחר הלידה סבל ממחלת הצהבת או מזיהומים שונים, עשוי להיגרם לו נזק לשמיעה.
תינוקות שזה עתה נולדו ובוצעה להם בדיקת שמיעה ראשונית שאותה הם לא עברו בהצלחה, יעברו בדיקה מקפת יותר כשיהיו בני מספר חודשים. בדיקת שמיעה תקבע אם הם אכן סובלים מליקוי שמיעה או לא.

באחריות ההורים והמטפלים לעקוב אחר תסמינים של ליקויי שמיעה ועל כל חשד, לקחת את התינוקות לבדיקה מהירה.

חלק מן התסמינים שעלולים להעלות חשש שהתינוקות אינם שומעים בצורה תקינה הם די קלים לזיהוי. למשל, התינוק אינו נבהל או בוכה מחפצים שנופלים או נשברים על הרצפה. בנוסף, אם קוראים לתינוק בשמו והוא לא עונה, או לא מגיב לרחשי הסביבה הפונים אליו, ייתכן ויש לו ליקוי שמיעה. במהלך התפתחות התינוק, אם ההורים מזהים אצלו קשיי דיבור או ליקוי בשפה שלא על פי הרמה שאמורה להיות לגילו, ייתכן שהוא סובל מליקוי שמיעה.

בדיקת שמיעה וחשיבותה

זיהוי מוקדם מראש של ליקויי שמיעה ואבחנה מדויקת, נעשים באמצעות בדיקת שמיעה פשוטה אצל תינוקות. השאיפה היא ברוב המקרים לפתור את הבעיה באמצעות  טיפול מונע. מסיבה זו, ישנה חשיבות לזיהוי מוקדם של הליקוי ותשומת לב לכל דבר חשוד.

אין תגובות: