יום שלישי, 23 בספטמבר 2014

הפסיכולוגיה העומדת מאחורי מכשירי שמיעה


ליקוי שמיעתי הוא לא תמיד מולד כי אם ליקוי המתהווה לאורך השנים, הן אם בשל גיל מתקדם, בשל נזקי רעש או תאונה. בעבור אלו האחרונים, שהיו בעלי שמיעה ללא רבב והמצב החדש נכפה עליהם, מתגלה לא פעם רתיעה מפני מכשירי שמיעה.

לצד אותה רתיעה, מתגבשת גם הדחקה באשר לצורך בעזר שמיעתי, והדחייה בהתאמת המכשיר לא רק מהווה מכשול בחיי היום יום אלא אף מסכנת את חייו של לקוי השמיעה. כולנו בני אנוש המורכבים מסך ההרגלים שלהם, ואדם ששמע כל חייו אך שמיעתו הידרדרה, יסגל לעצמו הרגלים חדשים המפצים על החוסר, אך לא ימלאו את התפקודים הנחוצים במלואם. כך, עלול אדם שאינו מודע להידרדרות בשמיעתו להניח, כי הוא מחשב נכון מרחק בעת חציית כביש, בעוד שהוא כלל אינו מודע לרכב המגיע מכיוון בלתי צפוי.

הסיבה לכך היא, שברוב המקרים הירידה בשמיעה היא חמורה יותר באוזן אחת מאשר בזו האחרת, כאשר השמיעה בשתי האוזניים מקנה לנו התמצאות טובה יותר במרחב. משום כך, מומלץ להתאים שני מכשירי שמיעה, אחד לכל אוזן, כך שהשמיעה תהיה טבעית וסטריאופונית ובאיכות הגבוהה ביותר. החישוב הוא פשוט: הרכבתם של שני מכשירי שמיעה מגדילה את טווח השמיעה ל-360 מעלות לעומת 180 מעלות בלבד עם מכשיר שמיעה על אוזן אחת.

שלב ההסתגלות
בעוד שעבור לקויי שמיעה מלידה, שנזקקו לסיועם של מכשירי שמיעה על מנת שהתפתחותם התקינה לא תפגע וכישוריהם החברתיים לא יעוכבו, הרי שמי ששמיעתו נפגעה במהלך השנים אינו רואה בעזרי השמע חלק בלתי נפרד מן החיים, עובדה בשטח שהיא חלק מן היום יום.
קשישים רבים מתקשים לסגל לעצמם הרגלים חדשים הכרוכים בתפעולם ואחזקתם של מכשירי שמיעה וחלקם אף רואים בהם עדות ל"בגידה" של הגוף, בעוד שהצעירים יותר מתקשים עם ההתמודדות מול השינוי באורח חייהם ועם החשש מפני תגובות שליליות או מפגיעה במראה החיצוני שלהם.

אך כיום, מכשירי שמיעה הם אינם גדולים, מגושמים או מסובכים לתפעול ואחזקה, ועל כן, הן קהל היעד המבוגר והן זה הצעיר, יכול לעשות שימוש במכשיר המתאים לו ביותר וליהנות שוב מעולם עתיר קולות וצלילים.
עם זאת, חשוב להבין מראש את הפרופורציות של השיפור בשמיעה, משום שמצבה של האוזן נותר בעינו, והמכשיר אינו "מתקן" את הליקוי. בנוסף, יש לקחת בחשבון כי ללא הרכבתו של מכשיר שמיעה כלל, עלולה השמיעה להידרדר אף יותר.

חיים שלמים יותר
המטופל עצמו קובע האם המכשיר יונח בתוך האוזן או מאחוריה, בהתאם להעדפתו האישית, בין אם מטעמי נוחות ובין אם מטעמים של אסתטיקה. כיום, מכשירי שמיעה "זוכרים" צלילים, מסננים רעשי רקע או רעשים חזקים כך שהאוזן תוכל לקלוט את הקולות מן הסביבה בצורה הטבעית ביותר לאחר שהמכשיר ביצע עבורה את העיבוד הראשוני.

אין תגובות: